Friday, February 11, 2011

"Maka Beruntunglah Orang-Orang Yang Asing"

Seperti biasa, memandu ke pejabat setiap pagi, saya akan dengar Warna Pagi di IKIM.FM. Pagi ini topiknya "Cinta Rasulullah". Ada satu hadis yang dibacakan oleh ustaz tetamu jemputan, mengenai 'Islam Kembali Dagang' yang buat saya rasa sebak. Sampai di pejabat, saya terus cari hadis tadi untuk lebih mendalaminya. Ini dia:

Hadis 09
Sumber: rangeboy.wordpress.com

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw, “Islam mula tersebar dalam keadaan dagang (asing). Dan ia akan kembali asing pula. Maka beruntunglah orang-orang yang asing”.
H.R. MUSLIM

Kenapa saya sebak? Saya insaf betapa akhir zaman itu kini telah tiba. Saya sebak kerana saya rasa diri ini masih jauh dengan Allah. Saya mengaku menjadi Hamba Allah, tetapi sangat sedikit perhambaan saya kepadaNya. Tujuan hidup yang asal - beribadah kepada Allah, saya rasakan masih belum tercapai. Ya Allah, lemahnya saya...

Saya berdoa agar saya tergolong dalam golongan orang-orang asing yang beruntung itu. Ya Allah, berikanlah kekuatan kepada hambaMu yang serba lemah ini. Amin.

Ingin terus meraih solehah, demi cinta kepada Allah.

No comments:

Post a Comment