Tuesday, July 31, 2012

Andai Hari Ini Hari Terakhir Bersamamu

Ayah,

Semalam kita dikejutkan dengan berita pemergian jiran kita yang baik. Innalillahi wa inna ilaihi raji'un. Sungguh mati itu pasti, tidak terlewat walau satu saat. Ibu masih terbayang wajahnya yang seringkali bersiar-siar di sekeliling taman perumahan kita dengan menaiki motosikal bersama-sama anak perempuannya yang masih kecil. Ibu yakin dia ayah yang baik dan mendoakan dia tergolong di dalam golongan ahli syurga, Al-Fatihah.

Pagi ini, Ibu mendengar rakaman segmen 'Islam Itu Indah' bersama Prof Dr Muhaya di IKIM.fm. Antara kata-kata beliau yang sangat menyentuh jiwa Ibu ialah, "Cuba bayangkan hari ini adalah hari terakhir suami bersama kita, bagaimana kita akan layan suami? Macam tu lah kita sepatutnya layan suami setiap hari..." Allahu Allah... Allah beri pengajaran sangat besar hari ini. 

Melalui peristiwa semalam, sedikit sebanyak Ibu terkesan juga dengan berita pemergian jiran kita apabila terkenangkan isterinya yang kehilangan cinta suami dan anak-anaknya yang kehilangan kasih ayah pada usia yang Ibu kira masih muda juga. Dan hari ini apabila mendengar kata-kata Prof Dr Muhaya, hati Ibu tersentuh lebih lagi. Ibu lantas terkenangkan Ayah dan anak-anak kita, Ustazah Pilihan Kasreena & Imam Muda Rayyan. Ibu cuba membayangkan, andai hari ini hari terakhir bersama kalian...?

SubhanAllah, hanya dengan membayangkannya cukup untuk membuat hati Ibu rasa sangat sebak. Airmata mula turun membasahi pipi. Bersama-sama airmata sebak itu juga terbit airmata keinsafan untuk memberikan yang lebih baik dan terbaik kepada Ayah dan anak-anak. Hanya kepada Allah Ibu pohonkan kekuatan untuk menjadi suri teladan buat Ayah, dan ibu mithali buat anak-anak. La haula wa la quwwata illa billah.

Benarlah, dengan mengingati mati, hati akan jadi lembut. Bukan hanya pipi yang basah lembab dek airmata, tetapi juga hati turut basah subur dek keinsafan. Kepada Allah jua Ibu pohonkan keampunan, dan semoga Allah sentiasa memandang kita dengan pandangan kasih sayang. 

Andai hari ini hari terakhir kami bersama, Ya Allah, temukanlah kami semula di syurga yang abadi...

Syurga Dunia Ibu... Ya Allah, kami ingin bersama hingga ke SyurgaMu yang abadi...

No comments:

Post a Comment