Thursday, October 27, 2011

Sungai

 مَّثَلُ ٱلۡجَنَّةِ ٱلَّتِى وُعِدَ ٱلۡمُتَّقُونَ‌ۖ فِيہَآ أَنۡہَـٰرٌ۬ مِّن مَّآءٍ غَيۡرِ ءَاسِنٍ۬ وَأَنۡہَـٰرٌ۬ مِّن لَّبَنٍ۬ لَّمۡ يَتَغَيَّرۡ طَعۡمُهُ ۥ وَأَنۡہَـٰرٌ۬ مِّنۡ خَمۡرٍ۬ لَّذَّةٍ۬ لِّلشَّـٰرِبِينَ وَأَنۡہَـٰرٌ۬ مِّنۡ عَسَلٍ۬ مُّصَفًّ۬ى‌ۖ وَلَهُمۡ فِيہَا مِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٲتِ وَمَغۡفِرَةٌ۬ مِّن رَّبِّہِمۡ‌ۖ كَمَنۡ هُوَ خَـٰلِدٌ۬ فِى ٱلنَّارِ وَسُقُواْ مَآءً حَمِيمً۬ا فَقَطَّعَ أَمۡعَآءَهُمۡ
Sifat Syurga yang telah dijanjikan kepada orang-orang yang bertakwa (ialah seperti berikut): Ada padanya beberapa sungai dari air yang tidak berubah (rasa dan baunya) dan beberapa sungai dari susu yang tidak berubah rasanya, serta beberapa sungai dari arak yang lazat bagi orang-orang yang meminumnya dan juga beberapa sungai dari madu yang suci bersih dan ada pula untuk mereka di sana segala jenis buah-buahan, serta keredaan dari Tuhan mereka. (Adakah orang-orang yang tinggal kekal di dalam Syurga yang sedemikian itu keadaannya) sama seperti orang-orang yang tinggal kekal di dalam Neraka dan diberi minum dari air yang menggelegak sehingga menjadikan isi perut mereka hancur? (Sudah tentu tidak sama)! (Muhammad:15) 

Allah beri keizinan kepada kami untuk menghabiskan sehari suntuk di tepi sungai pada 26 Oktober 2011. Yang paling seronok mestilah anak-anak, Kasreena & Rayyan. Syukran jazilan kepada Nenek & Ucu kesayangan mereka yang tidak jemu-jemu melayan. Syukran jazilan Tok Long yang sudi tumpangkan kami di teratak tepi sungainya. Sambil mandi, sambil merenung kebesaran Tuhan. Subhanallah... Cantiknya sungai, cantiknya pokok-pokok hijau. Ini baru di dunia yang sementara. Dan Allah janjikan sungai dan pokok hijau yang lebih cantik, yang tidak terjangkau dek fikiran manusia di syurga yang kekal abadi nanti. Syurga bagi orang-orang yang bertakwa. 
Semoga kita tergolong di dalamnya, Amin.



























No comments:

Post a Comment