Thursday, November 4, 2010

Sakit Kepala



Sebenarnya, sejak hari Jumaat lepas, saya asyik sakit kepala. Sejak akhir-akhir ni, kerap juga saya sakit kepala, terutama masa 'didatangi fitrah wanita' itu (uzur). Kali ini, sakit kepala tu lebih sikit, dan tak lega-lega pula. Kalau lega pun, sekejap-sekejap akan datang juga sakitnya. Hari Jumaat, saya ke klinik dan doktor terkejut tengok tekanan darah saya yang katanya tinggi! Sebab tu saya sakit kepala, katanya. Dan lumrah kalau waktu uzur lebih  pening sebab darah keluar dari badan. Doktor tanya juga, tekanan kerja ke? Saya pun tak pasti jika betul saya tertekan sebab kerja. Tapi memang ada perkara yang agak mengganggu fikiran saya sejak akhir-akhir ini. Apa? Nak tau? Hmm... Saya sedang dalam dilema. Dilema nak terus jadi wanita bekerjaya atau nak jadi surirumah sepenuh masa? :] Ye, masih dilema...

Bila sakit, memang tak seronok. Tapi saya teringat satu hadith:

Dari Abdullah r.a katanya:”Aku datang mengunjungi Rasulullah s.a.w ketika beliau sakit, lalu kusentuh baginda seraya berkata: "Ya Rasulullah! Demam anda bertambah teruk."

Jawab baginda, "Memang demamku sama dengan demam dua orang kamu." Kataku pula, "Semoga anda mendapat pahala berganda pula." Jawab baginda: "Semoga!"

Kemudian sabda baginda pula: "Tidak ada seorang muslim yang ditimpa cubaan berupa sakit dan sebagainya melainkan dihapuskan Allah Taala dosa-dosanya, seperti pohon kayu menggugurkan daunnya."

(Muslim)

Jadi, sakit bukanlah bala sebenarnya. Tapi ujian sakit diberi Allah dengan tujuan untuk menghapuskan dosa-dosa kita. Kalau begitu, Alhamdulillah, saya diberi sakit oleh Allah. Semoga Allah ampunkan dosa-dosa saya.

Dan Alhamdulillah, akhirnya selepas 3 hari cuti sakit, sakit kepala saya sembuh! :)

Ingin terus meraih solehah, demi cinta kepada Allah.

No comments:

Post a Comment