Monday, November 1, 2010

Sifat Pendidik


2 hari ni saya sibuk lebih sikit. Hari Selasa, saya sibuk siapkan dokumen untuk mesyuarat pada hari Rabu. Hari Rabu, saya sibuk mesyuarat. Alhamdulillah, mesyuarat selesai dengan baik.

Disebabkan kesibukan saya tu, saya tak berkesempatan nak tulis apa-apa. 2 hari ni pun, rutin harian berjalan macam biasa. Semalam saya seronok lebih sebab ada masa berkualiti dengan anak-anak. Saya jangkakan mesyuarat semalam akan berlarutan sampai lewat petang. Ternyata Allah Maha Mengetahui apa yang bermain dalam fikiran saya. Hati rasa tak tenang kalau balik lambat, tak dapat masak makan malam untuk suami dan anak-anak. Mesyuarat sebaliknya selesai awal, saya balik dan sempat masak makan malam. Lega rasanya walaupun masakan ringkas saja, Bayam Rebus, Ikan Goreng & Sambal Kentang. :)

Lepas masak, saya mandi dan ajak Keena solat Maghrib sama-sama. Lepas solat, saya rasa letih sangat, saya terus baring atas tilam. Tiba-tiba anak-anak pun melompat atas tilam dan baring sama-sama saya. Sambil baring, sambil bergurau, sambil berborak. Itu yang saya maksudkan - masa berkualiti dengan anak-anak. :)

Bicara tentang anak-anak, saya teringat buku yang saya sedang baca (belum habis baca lagi) - Mendidik Anak Perempuan oleh Abdul Mun'im Ibrahim. Yang ingin saya kongsikan dan semoga melekat juga di hati saya adalah sifat-sifat yang perlu ada pada seorang pendidik:
  1. Hikmah (sedang cuba berhikmah, semoga diberi petunjuk oleh Allah)
  2. Soleh/Solehah (ye, sedang cuba juga meraih solehah, semoga Allah redha)
  3. Mempunyai kemahiran dalam pengurusan manusia (menjadi pengurus jabatan turut memberi pengajaran kepada saya dalam mengurus manusia, semoga diberi petunjuk oleh Allah juga)
  4. Mewujudkan kemaslahatan manusia
  5. Melakukan kebaikan (Insya Allah, saya cuba buat baik sebanyak mungkin dalam hidup yang sementara ini. Semoga Allah redha.)
  6. Berpengetahuan, mengamalkan ilmu dan mengajarkannya kepada orang lain.
  7. Mengajar secara berperingkat iaitu dimulakan daripada yang kecil ataupun yang mudah.
  8. Hanya mengamalkan dan mengajarkan ilmu yang diperintahkan oleh Allah
Hmm, bukan mudah ye nak jadi pendidik. Apa pun, mesti cuba jadi pendidik yang baik, sebab Allah dah bagi amanah. Semoga saya dapat didik anak-anak kesayangan saya dengan penuh kasih sayang. Hanya pada Allah saya memohon pertolongan. Semoga Allah Redha.
    Ingin terus meraih solehah, demi cinta kepada Allah.

    No comments:

    Post a Comment